VEŘEJNÁ SBÍRKA PRO VERONIKU
od 4.3 do 28.4 2013
Šestnáctiletá Veronika trpí dětskou mozkovou obrnou způsobenou předčasným narozením o deset týdnů. I přes včasnou rehabilitaci Vojtovou metodou má velmi omezenou hybnost a tudíž je se vším odkázána na pomoc druhých. Ráda by jednou vlastnila elektrický vozík, který ji umožní svobodnější pohyb a snazší samostatné ovládání.
Bydlí s rodinou u Opařan, studující bratr ji denně vozí do táborské Kaňky – centra volnočasových a terapeutických aktivit.
Trocha odborných výrazů: Perinatální encefalopatie, dětská mozková obrna, spastická kvadruparéza, těžké kontraktury šlach, funkční ztráta 4 končetin. Sama nesedí, neleze, nestojí, nechodí. Těžká hyperlordóza bederní páteře, neurogenní luxace kyčlí. Závažná porucha jemné motoriky. Středně těžká mentální retardace. Jedná se o dívku s těžkým tělesným postižením, s centrální zrakovou vadou, s těžkou vadou řeči.
Výpisky z posledního vysvědčení: Veronika je komunikativní, přátelská a velmi empatická. Její chování je velmi dobré. Úkoly plní svědomitě, je pilná a o práci si sama dokáže požádat. Ráda pomáhá ostatním kamarádům ve třídě. Přečte jakýkoli jednoduchý text, dokáže říct, o čem četla. Čtenému textu dokáže velmi dobře porozumět. Při čtení je nutno používat záložku, aby se dobře orientovala na řádku. Na počítači se speciální klávesnicí (tlačítka o straně 2 cm) dokáže psát podle diktátu.
Zvládá dějovou posloupnost, ráda se učí nové básničky. Umí požádat o pomoc, na otázku odpovídá celou větou. Na internetu nejraději vyhledává a pouští hudbu.
Verunka nemá v sociálním kontaktu žádný problém. Umí používat pozdrav, prosbu, poděkuje. Ví, jak se má chovat ke spolužákům, jak k pedagogům. Zná, jak se vhodně chovat.
Zvládne vyjmenovat jednotlivá roční období – přiřadit k nim měsíce, dny v týdnu. Ví, co se v přírodě odehrává v jednotlivých ročních obdobích. Pozná domácí a volně žijící zvířata. Ví, jak pečovat o lesní zvířata v zimním období. Dokáže říci svojí adresu. Seznámila se s plánem města, ví, jaká jsou táborská významná místa. Hudební výchova je jejím oblíbeným předmětem. Ráda zpívá s kytarou. Zná velké množství písniček. Ráda maluje vodovými i temperovými barvami. Velmi se vždy těší na kroužek keramiky v Kaňce.
Maminčin postřeh: Takže co vlastně sama zvládá. S trochou ironie říkám, že akorát jídlo. Má trochu upravenou lžíci a dokáže polévku i nakrájené hlavní jídlo zbaštit vlastně bez pomoci. Sama se neobleče. Ale opravdu ráda maluje (jsou to takové čáry, máry). V létě jí dáme pod přístřešek barvy a různé odřezky ze dřeva a ona je pomalovává až se z ní kouří a ani o ní nevíme. Ráda také listuje v knihách. Na otázku, co jí způsobuje problémy odpovídám, že tady je to právě ta absence jemné motoriky, kterou by mohla uplatnit třeba v knihách se samolepkami. Z nich je také nadšená, ale lepení ani odlepování nezvládne. Oblíbila se také různé společenské hry, např. Jenga věž, Carcassone, které s ní hrají její sestřenice Silvinka a Adélka. Ale je to zase o těch neposlušných rukách. Holky jí také přivezou Rózu, což je morče, dají jí Verče na stůl a ona jí podává něco k snědku. A opět…ráda by pomáhala v kuchyni. Snažím se vždy vymyslet nějaký kompromis, zde si obzvláště uvědomuje svoje neúspěchy a přitom by tak ráda mamce pomohla. Využívám její oblibu v přendávání drobných předmětů z jedné misky do druhé. Přizpůsobujeme si hru pexeso. Dokáže i na PC se speciální myší. Krmí našeho pejska, když mu postupně hází z misky dolů granule. Přímo miluje všechny rodinné a společenské události jako oslava narozenin, zabijačka, neckyáda, hasičská soutěž. V televizi má oblíbené pořady Taxík, Smíme dál, Malá farma, Kluci v akci, Šikulové, přírodovědné dokumenty.